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Nadja Schott

Frau Prof. Dr.

Studiendekanin für Integrierte Gerontologie
Institut für Sport- und Bewegungswissenschaft

Kontakt

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Allmandring 28
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Deutschland
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Sprechstunde

Mittwochs, 13:00 - 14:00 Uhr
in der vorlesungsfreien Zeit: nach Vereinbarung

Fachgebiet

Motorik (Entwicklung, Kontrolle, Lernen), Sportpsychologie, Gerontologie

Publications

Monographs

  1. Schott, N., Hänsel, F., & Bös, K. (2020). Empirische Untersuchungen in der Sportwissenschaft. Hamburg: Czwalina. (Empirical methods and statistics in sports science)
  2. Schlicht, W. & Schott, N. (2013). Körperlich aktiv altern. Weinheim und Basel: Beltz, Juventa. (Active aging through physical activity)
  3. Schott, N. & Munzert, J. (2010). Lehrbuch Motorische Entwicklung und ihre Anwendung. Göttingen: Hogrefe. (Textbook Motor development and it’s application)
  4. Schott, N. (2009). Safe & Mobile. Your guide to prevent falls. Thera Band GmBH.
  5. Schott, N., Buscher, A. & Karger, C. (2008). Having fun – getting fit – A program for kindergarden and primary school. Aachen: Meyer & Meyer.
  6. Bös, K., Hänsel, F. & Schott, N. (2004). Empirische Untersuchungen in der Sportwissenschaft. Hamburg: Czwalina. (Empirical methods and statistics in sports science)
  7. Woll, A., Tittlbach, S. & Schott, N. (2004). Diagnose körperlich-sportlicher Aktivität, Fitness und Gesundheit - Methodenband II. Berlin: dissertation.de. (Diagnosis of physical activity, fitness, and health)
  8. Schott, N. (2000). Prognostizierbarkeit und Stabilität von sportlichen Leistungen über einen Zeitraum von 20 Jahren: eine Nachuntersuchung bei 28jährigen Erwachsenen. Dissertation, Karlsruhe. http://www.ubka.uni-karlsruhe.de/cgi-bin/psview?document=2000/geist-soz.

  Book Chapters

  1. Schott, N. (2022). Interaktion von Kognition und Motorik im Hinblick auf das Sturzverhalten älterer Menschen. In Klatt, S. & Strauss, B. (Hrsg.). Kognition und Motorik – Sportpsychologische Grundlagenforschung und Anwendungen im Sport.
  2. Schott, N. & Voelker-Rehage, C. (2021). Motorische Entwicklung über die Lebensspanne. In A. Effenberg & G. Schmitz (Eds.), Bewegung, Training, Leistung und Gesundheit. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-53386-4_68-1 (Motor Development across the Lifespan)
  3. Schott, N. (2019). Developmental Coordination Disorder.   In D. Hackfort, R. Schinke, & B. Strauss, B. (Eds.). Dictionary of Sport Psychology. Sport, Exercise, and Performing Arts (p. 75). Amsterdam, Elsevier.
  4. Schott, N. & Klotzbier, T. (2018). The Motor-Cognitive Connection: Indicator of Future Developmental Success in Children and Adolescents?! In R.P. Bailey, R. Meeusen, S. Schäfer-Cerasari, & P. Tomporowski (Eds.), Physical Activity and Educational Achievement: insights from exercise neuroscience (pp. 111-129). London, New York: Routledge.
  5. Schott, N. & Wollesen, B. (2018a). Koordinations- und Fertigkeitstraining - Transfer in Therapie und Pflege. In U. Granacher, H. Mechling, & Völker-Rehage, C. (Hrsg.), Handbuch Bewegungs- und Sportgerontologie (pp. 421-427). Schorndorf: Hofmann. (Coordination and skill training – Transfer in Therapy and Care)
  6. Schott, N. & Wollesen, B. (2018b). Motorik und Kognition in Therapie und Pflege. In U. Granacher, H. Mechling, & Völker-Rehage, C. (Hrsg.), Handbuch Bewegungs- und Sportgerontologie (pp. 482-487. Schorndorf: Hofmann. (Motor and cognitive performance – Transfer in Therapy and Care)
  7. Wollesen, B. & Schott, N. (2018). Doppelaufgaben und Doppelaufgabentraining. In U. Granacher, H. Mechling, & Völker-Rehage, C. (Hrsg.), Handbuch Bewegungs- und Sportgerontologie (pp. 453-459). Schorndorf: Hofmann. (Dual task and dual task training)
  8. Schott, N. & Schlicht, W. (2012). Körperlich-sportliche Aktivität und gelingendes Altern. In R. Fuchs & W. Schlicht (Hrsg.), Seelische Gesundheit und sportliche Aktivität (S. 315-336). Göttingen Hogrefe. (Physical activity and successful aging)
  9. Schott, N., Brechenser, A., Korbus, H., Stöver, K. (2011). Stürze verhindern – Sturzfolgen minimieren. In V. Scheid, M. Wegner, S. Creutzburg, F. Pochstein (Hrsg.), Wege in eine bewegte Zukunft: Positionen - Projekte - Perspektiven (S.108-121). Aachen: Meyer & Meyer Sport. (Stop falls – minimize fall consequences)
  10. Blischke, K. & Schott, N. (2010). Haltungskontrolle im höheren Lebensalter. In N. Schott & J. Munzert (Hrsg.), Lehrbuch Motorische Entwicklung und ihre Anwendung (S. 49-68). Göttingen: Hogrefe. (Postural control in older adults)
  11. Blischke, K. & Schott, N. (2010). Fortbewegung im höheren Lebensalter. In N. Schott & J. Munzert (Hrsg.), Lehrbuch Motorische Entwicklung und ihre Anwendung (S. 89-102). Göttingen: Hogrefe. (Locomotion in older adults)
  12. Schott, N. (2010). Motorische Ungeschicklichkeit. In N. Schott & J. Munzert (Hrsg.), Lehrbuch Motorische Entwicklung und ihre Anwendung (S. 169-185). Göttingen: Hogrefe. (Developmental Coordination Disorder)
  13. Schott, N. (2010). Down-Syndrom. In N. Schott & J. Munzert (Hrsg.), Lehrbuch Motorische Entwicklung und ihre Anwendung (S. 186-206). Göttingen: Hogrefe.
  14. Schott, N. & Schweiger, A.M. (2010). STEP by STEP – Sicher und gesund bewegen auf allen Wegen. In R. Trimpop, Gericke, G. & J. Lau (Hrsg.), Psychologie der Arbeitssicherheit und Gesundheit (S. 215-218). Kröning: Asanger. (Safe and mobile on all pathways)
  15. Schott, N. & Merkel, K. (2008). Chancen und Wege in der Sportentwicklungshilfe. In E. Balz & D. Kuhlmann (Hrsg.), Sportentwicklung – Grundlagen und Facetten (S. 119-140). Aachen: Meyer & Meyer. (Chances and risks in developmental work)
  16. Schott, N. (2008). Der Zusammenhang zwischen kardiorespiratorischer Fitness und kognitiven Funktionen über die Lebensspanne. In M. Knoll & A. Woll (Hrsg.), Sport und Gesundheit in der Lebensspanne (S. 58-62). Hamburg: Czwalina. (Relationship between cardiorespiratory fitness and cognitive performance across the lifespan)
  17. Brach, M. & Schott, N. (2003). Motorisches Lernen im Alter. In H. Mechling & J. Munzert (Hrsg.), Handbuch Bewegungswissenschaften (S. 461-474). Schorndorf: Hofmann. (Motor learning in older adults)
  18. Schott, N. (2003). Spielfähigkeit im Sportspiel. In A. Woll (Hrsg.), „Miteinander lernen, forschen, spielen" - Zukunftsperspektiven im Tennis (S. 155-165). Hamburg: Czwalina. Creativity in sport games)
  19. Schott, N. (2003). Bewegung und Sport im Alter oder "Wer rastet, der rostet!". In K. Zentgraf (Hrsg.),  Schlaganfall - Bewegt in die Zukunft (S. 91-106). Schorndorf: Hofmann. (Physical activity in older adults)
  20. Schott, N. & Munzert, J. (2003). Motorische Entwicklung im Kindesalter. In G. Köppe, & J. Schwier (Hrsg.), Handbuch Grundschulsport (S. 31-61). Baltmannsweiler: Schneider-Verlag. (Motor development in primary school)
  21. Schott, N. & Munzert, J. (2003). Fangen und Schlagen. [ www ] . eBuT – eLearning in der Bewegungs- und Trainingswissenschaft. Verfügbar unter: ebut.de. (Catching and striking – an online course)
  22. Schott, N., Bös, K. & Mechling, H. (1998). Prognostizierbarkeit von sportlichen Leistungen. Eine Nachuntersuchung bei 27jährigen Erwachsenen. In BISp (Hrsg.), BISp Jahrbuch (S. 185-192). Köln.
  23. Schott, N. (1996). Rückentraining - ein 12-Minutenprogramm. In A. Woll & K. Bös (Hrsg.), Sport und Gesundheit, Teil 3.Schorndorf: Hofmann.

  Editor

  1. Hohmann, T., Bierbaum, S., Brechenser, A., Gomolinsky, U., Haag, M., Holfelder, B., Korbus, H., Reyer, M. & Schott, N. (2013). Motorische und kognitive Leistungsfähigkeit über die Lebensspanne. Abstractband zur 13. Jahrestagung der dvs-Sektion Sportmotorik vom 28.02.-02.03.2013 in Stuttgart.
  2. Woll, A. (Hrsg.) & Schott, N. (Red.) (2003). "Miteinander lernen, forschen, spielen" - Zukunftsperspektiven im Tennis. Hamburg: Czwalina.
  3. Munzert, J., Künzell, S., Reiser, M. & Schott, N. (2001). Bewegung, Bewusstsein, Lernen. Beiträge der dvs-Sektionssitzung Sportmotorik vom 25. -27.1.2001 in Giessen. <http://ites.orbis-communications.de/Recherche/index.asp>,  ISSN 1439-7919, Rev. 2001-10-22.
  4. Bös, K. & Schott, N. (Hrsg.) (1999 ). Kinder brauchen Bewegung - leben mit Turnen, Sport, Spiel. Kongreßbericht der Rheinland-Pfälzischen Turnverbände, 12. bis 14. November 1998. Hamburg: Czwalina.

Journals with peer-review

  1. Holfelder, B. & Schott, N. (2023). Associations between object control skills and cognitive functions in boys, younger and older men: A cross sectional study. Research Quarterly for Exercise and Sport [accepted].
  2. Schott, N., Mündörfer, A. & Holfelder, B. (2023). Neighborhood socio-economic status influences motor performance and inhibitory control in kindergarten children - Findings from the Cross-Sectional Kitafit-study. Children, 10(8), 1332.
  3. Dreiskämper, D., Tietjens, M., & Schott, N. (2022). The physical self-concept across childhood: Measurement development and meaning for physical activity. Psychology of Sport and Exercise, 61, July 2022, 102187
  4. Klotzbier, T.J., Park, S.-Y., Blümer, V., & Schott, N. (2022). Effect of intermittent exercise on performance in 3d multiple objects tracking in children, young and older adults—A Pilot Study. Journal of Integrative Neuroscience, 21(4), 122; https://doi.org/10.31083/j.jin2104122
  5. Park, S.-Y. & Schott, N. (2022). The immediate and sustained effects of exercise-induced hemodynamic response on executive function during fine motor-cognitive tasks using Functional Near-Infrared Spectroscopy, Journal of Integrative Neuroscience, 21(3), 98; https://doi.org/10.31083/j.jin2103098
  6. Holfelder, B., Klotzbier, T. J., & Schott, N. (2022). Dual-Task interference in children with down syndrome and chronological and mental age-matched healthy controls. Children, 9(2), 191, https://doi.org/10.3390/children9020191
  7. Klotzbier, T.J., Holfelder, B., & Schott, N. (2022). Associations of motor performance and executive functions: comparing children with down syndrome to chronological and mental age-matched controls. Children, 9(1), 73, https://doi.org/10.3390/children9010073
  8. Korbus, H., & Schott, N. (2022). Does mental practice or mirror therapy help prevent functional loss after distal radius fracture? A randomized controlled trial. Journal of Hand Therapy, 35(1), 86-96 .
  9. Holfelder, B., Schmitt, T., Klotzbier, T. J., & Schott, N. (2021). Instruktionsstrategien zur Verbesserung der Wasserbewältigung: Der internale und externale Aufmerksamkeitsfokus im Vergleich. Sportunterricht [im Druck]. (Instructional strategies to improve water coping: Comparing the internal and external attentional focus)
  10. Holfelder, B. & Schott, N. (2021). Object control skill performance across the lifespan: A cross sectional study. Research Quarterly for Exercise and Sport, Nov 15;1-10. doi: 10.1080/02701367.2021.1924351
  11. Klotzbier, T. , Korbus, H., Johnen, B., & Schott, N. (2021). Evaluation of the instrumented Timed-Up-and-Go test as a tool to measure exercise intervention effects in nursing home residents: Results from a PROCARE substudy. German Journal of Exercise and Sport Research, 51, 430-442 .
  12. Park, S.-Y., Klotzbier, T.J., & Schott, N. (2021). The effects of the combination of high-intensity interval training with 3D-multiple object tracking task on perceptual-cognitive performance: a randomized controlled intervention trial. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18, https://doi.org/10.3390/ijerph18094862.
  13. Park, S.-Y., Reinl, M., & Schott, N. (2021). Effects of acute exercise at different intensities on fine motor‐cognitive dual‐task performance while walking: A functional near‐infrared spectroscopy study. European Journal of Neuroscience, 54(12), 8225-8248 .
  14. Park, S.-Y., & Schott, N. (2021). The Trail Making Test: Comparison between paper-and pencil and computerized versions in young and healthy older adults. Applied Neuropsychology: Adult, 1-13.
  15. Schott, N., & Getchell, N. (2021). Qualitative and quantitative assessment of overarm throwing in children with and without Developmental Coordination Disorder. Journal of Motor Learning and Development, 9(2), 266-285.
  16. Schott, N., Haibach-Beach, P., Knöpfle, I., & Neuberger, V. (2021). The effects of visual impairment on motor imagery in children and adolescents. Research in Developmental Disabilities, 109,
  17. Schott, N., Johnen,B., & Klotzbier, T. J. (2021). Assessing the well-being of residents in nursing facilities: Translation and validation of the German version of the „Laurens Well-Being Inventory for Gerontopsychiatry” (LWIG-GER). German Journal of Exercise and Sport Research, 51, 474-486 .
  18. Clark, J., Bardid, F., Getchell, N., Robinson, L. E., Schott, N., & Whitall, J. (2020). Reflections on motor development research across the 20 th century: Six empirical studies that changed the field. Journal of Motor Learning and Development, 8(2), 438-454 .
  19. Getchell, N., Schott, N., & Brian, A. (2020). Putting the development back into motor development research: Research methods and design. Journal of Motor Learning and Development, 8(2), 410-437 .
  20. Holfelder, B., Klotzbier, T.J., Eisele, M., & Schott, N. (2020). Hot and cool executive function in elite- and amateur- adolescent athletes from open and closed skills sports.  Frontiers in Psychology, Apr 16. doi:10.3389/fpsyg.2020.00694 
  21. Klotzbier, T.J., Bühler, K., Holfelder, B., & Schott, N. (2020). Exploring motor-cognitive interference in children with Down syndrome using the Trail-Walking-Test. Research in Developmental Disabilities, Nov;106:103769. doi: 10.1016/j.ridd.2020.103769
  22. Otto, A.-K., Pietschmann, J., Appelles, L.-M., Bebenek, M., Bischoff, L. L., Hildebrand, C., Johnen, B., Jöllenbeck, T., Kemmler, W., Klotzbier, T., Korbus, H., Rudisch, J., Schott, N., Schoene, D., Voelcker-Rehage, C., Vogt, L., Weigelt, M., Zwingmann, K., Wollesen, B. (2020). Physical activity and health promotion for nursing staff in elderly care: a study protocol for a randomized controlled trial. BMC Health Services Research, 10:doi: 10.1136/bmjopen-2020-038202 .
  23. Schott, N. (2020). Gehirngesundheit – Wie Bewegung unser Denken im Alter formen kann?! Sportärztezeitung, 1, 46-51
  24. Tietjens, M., Barnett, L.M., Dreiskämper, D., Holfelder, B., Utesch, T., Lander, N., Hinkley, T., & Schott, N. (2020). Conceptualising and testing the relationship between actual and perceived motor performance: A cross-cultural comparison in children from Australia and Germany. Journal of Sport Sciences, 38, 17, 1984-1996 .
  25. van Veen, C., Schott, N., Lander, N., Tietjens, M., Hinkley, T., Dreiskämper, D., Utesch, T., & Barnett, L. (2020). The stability of perceived motor competence of primary school children over one year. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 24(1), 74-80.
  26. Whitall, J., Bardid, F., Getchell, N., Pangelinan, M.M., Robinson, L., Schott, N., & Clark, J.E. (2020). Motor Development Research: II. The First Two Decades of the 21st Century Shaping Our Future. Journal of Motor Learning and Development, 8(2), 363-390.
  27. Whitall, J., Schott, N., Robinson, L., Bardid, F., & Clark, J. (2020). Motor development research: I. The lessons of history revisited (the 18 th to the 20 th century). Journal of Motor Learning and Development, 8(2), 345-362 .
  28. Cordes, T., Bischoff, L.L., Schoene, D., Schott, N., Voelcker-Rehage, C., Meixner, C., Appelles, L.M., Bebenek, M., Berwinkel, A., Hildebrand, C., Jöllenbeck, T., Johnen, B., Kemmler, W., Klotzbier, T., Korbus, H., Rudisch, J., Vogt, L., Weigelt, M., Wittelsberger, R., Zwingmann, K., & Wollesen, B. (2019). A multicomponent exercise intervention to improve physical functioning, cognition and psychosocial well-being in elderly nursing home residents: a study protocol of a randomized controlled trial in the PROCARE (Prevention and occupational health in long-term care) project. BMC Geriatrics, 19, 369.
  29. Schott, N. (2019). Dual task performance in DCD: Understanding trade-offs and their implications for training. Current Developmental Disorders Report, 6, https://doi.org/10.1007/s40474-019-00163-z.
  30. Schott, N., Johnen, B., & Holfelder, B. (2019). Is strength training with free weights superior to machines for increasing strength in high functioning older adults? Experimental Gerontology, 122, 15-24.
  31. Schott, N. & Krull, K. (2019). Stability in lifestyle behaviors – the answer to successful cognitive aging? A comparison of nuns/monks, master athletes and non-active older adults. Frontiers in Psychology (Cognitive Science), 10, doi: 10.3389/fpsyg.2019.01347
  32. Schott, N., Rudisch, J., & Voelker-Rehage, C. (2019). Meilensteine der motorischen Verhaltensforschung. Zeitschrift für Sportpsychologie, 26(2), 81-111. (Milesstones in motor behavior research)
  33. Schott, N. & Tietjens, M. (2019). Exploring the mediating role of social support and fall efficacy on the association of falls on physical activity: A cross-sectional study in an assisted-living population. Journal of Aging and Physical Activity, 27(1), 53-60.
  34. Johnen, B., & Schott, N. (2018). Feasibility of a machine vs free weight strength-training program and its effects on physical performance in nursing home residents: A pilot study . Aging Clinical and Experimental Research, 30(7), 819-828.
  35. Mahler, S.J., Schott, N., Lander, N., Hinkley, T., & Barnett, L. (2018). Informing occupational therapists about children’s gross motor skill levels through parent report. Australian Occupational Therapy Journal, 65(5), 387-394.
  36. Schott, N. & Klotzbier, T. (2018). Profiles of cognitive-motor interference during walking: The effect of motor or cognitive task type on dual-task-walking in children and adolescents. Frontiers in Psychology, section Movement Science and Sport Psychology. 9, 947. http://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00947
  37. Tietjens, M., Dreiskämper, D., Utesch, T., Schott, N., Barnett, L., & Hinkely, T. (2018). Pictorial Scale of Physical Self-Concept for younger children (P-PSC-C):  A Feasibility-Study. Journal of Motor Learning and Development. 6(s2), S391-S402.
  38. Kalicinski, M., Bock, O., & Schott, N. (2017). Motor imagery of body movements that can’t be executed on Earth. Journal of Vestibular Research, 27(4), 217-223. doi: 10.3233/VES-170621
  39. Klotzbier, T. & Schott, N. (2017). Cognitive-motor interference during walking in older adults with probable mild cognitive impairment. Frontiers in Aging Neuroscience, 9, 350. http://doi.org/10.3389/fnagi.2017.00350
  40. Schott, N. (2017). Mobilität im Alter: Doppelaufgabentraining als Therapieform bei neurologischen Patienten – ein narratives Review. Schweizerische Zeitschrift für Sportmedizin, 66(4), 33-40 . (Mobility in the elderly – dual task training a therapeutic modality in neurological patients)
  41. Spielmanns, M., Müller, K, Schott, N., Winkler, A., Polanski, H., Nell, C., Boeselt, T., Koczulla, A.R., Storre, J.H., Windisch, W., Magnet, F.S., & Baum, K. (2017). Effektivität eines senso-motorischen Krafttrainings im Rahmen einer ambulanten pneumologischen Rehabilitation bei COPD-Patienten: eine randomisierte, kontrollierte Studie. Rehabilitation, 71, 56(3), 159-166. (Impact of a Senso-motoric Intervention in COPD-patients Participating in an Outpatient Pulmonary Rehabilitation Program: a Randomized Controlled Trial)
  42. Frühauf, A., Ruedl, G., Kirschner, W., Schott, N., & Kopp, M. (2016). Körperliche Aktivität und kognitive Fähigkeiten im Kindes- und Jugendalter - wissen wir schon genug? Bewegung und Sport, 4, 5-11. (Physical activity and cognitive performance in childhood and adolescence – Do we know enough?)
  43. Hohmann, T., Exner, M., & Schott, N. (2016).The role of vision and auditory distraction on the temporal congruence between physical execution and motor imagery. Journal of Imagery Research in Sport and Physical Activity, 1(11), 25-33.
  44. Schott, N., Diesch, J., & Klotzbier, T. (2016). Effekte einer akuten Ausdauerbelastung auf die Inhibitionsfähigkeit bei Jugendlichen. Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, 4, 401-417. (Effects of acute aerobic exercise on inhibitory control in adolescents)
  45. Schott, N., El-Rajab, I., & Klotzbier, T. (2016). Cognitive-motor interference during fine and gross motor tasks in children with Developmental Coordination Disorder. Research in Developmental Disabilities, 57, 136-148.
  46. Bock, O., Schott, N., & Papaxanthis, C. (2015). Motor imagery: Lessons learned in movement science might be applicable for spaceflight. Frontiers in System Neuroscience, 9: doi: 10.3389/fnsys.2015.00075.
  47. Schott, N., & Holfelder, B. (2015). Relationship between motor skill competency and executive function in children with Down's syndrome. Journal of Intellectual Disability Research, 59(9), 860-872.
  48. Schott, N. (2015). Der Trail Walking Test (TWT-D): Entwicklung und Überprüfung der psychometrischen Eigenschaften eines Verfahrens zur motorisch-kognitiven Interferenz bei älteren Erwachsenen. Zeitschrift für Gerontologie und Geriatrie, 48(8), 722-733. (The Trail-Walking-Test (TWT-D): Development and Evaluation of the psychometric properties of the assessment of the motor-cognitive interference in older adults)
  49. Holfelder, B., & Schott, N. (2014). Relationship of fundamental movement skills and physical activity in children and adolescents: a systematic review. Psychology of Sport and Exercise, 15, 382-391.
  50. Korbus, H., & Schott, N. (2014). Prävention und Rehabilitation osteoporotischer Frakturen bei benachteiligten Bevölkerungsgruppen (PROFinD) – Teilprojekt Rehabilitation osteoporotischer Handgelenksfrakturen. Journal für Mineral Stoffwechsel, 21 (2), 56-62 (Prevention and rehabilitation of osteoporotic fractures in disadvantaged population groups (PROFinD) - Subproject Rehabilitation of osteoporotic wrist fractures)
  51. Schott, N. (2014). Reliability and validity of the German short version of the Activities specific Balance Confidence (ABC) scale in older adults. Archives of Gerontology and Geriatrics, 59(2), 272-279.
  52. Schott, N., Holfelder, B., & Mousouli, O. (2014). Motor skill assessment in children with Down Syndrome: Relationship between performance-based and teacher-report measures. Research in Developmental Disabilities, 35, 3299-3312.
  53. Schott, N., & Korbus, H. (2014). Preventing functional loss during immobilization after osteoporotic wrist fractures in elderly patients: a randomized clinical trial. BMC Musculoskeletal Disorders, 15, 287, DOI: 10.1186/1471-2474-15-287
  54. Hillman, C.H., & Schott, N. (2013). Der Zusammenhang von Fitness, kognitiver Leistungsfähigkeit und Gehirnzustand im Schulkindalter: Konsequenzen für die schulische Leistungsfähigkeit. Zeitschrift für Sportpsychologie, 20(1), 33-41. (The Relation of Fitness to Cognitive and Brain Health in School Age Children: Implications for Scholastic Achievement)
  55. Schott, N. (2013). Test zur Kontrollierbarkeit der Bewegungsvorstellungsfähigkeit (TKBV) bei älteren Erwachsenen. Zeitschrift für Gerontologie und Geriatrie, 46(7), 663-672. (German Test of the Controllability of Motor Imagery in older adults)
  56. Schott, N., Frenkel, M.-O., Korbus, H., & Francis, K. (2013). Mental Practice in Orthopedic Rehabilitation: Where, What, and How? A case report. Science et Motricité, 82, 93-103.
  57. Seidler, R.D., & Schott, N. (2013). Mechanismen altersassoziierter Abnahmen im motorischen Lernprozess. Zeitschrift für Sportpsychologie, 20(1), 18-24. (Mechanisms Underlying Age-Related Declines in Motor Skill Learning)
  58. Schott, N. (2012). Predictors of adult age differences in motor imagery. Experimental Aging Research, 38, 1-26.
  59. Schott, N. (2011). Erfassung der Gleichgewichtsfähigkeit bei selbständig lebenden Erwachsenen: Reliabilität und Validität der deutschsprachigen Version der Fullerton Advanced Balance Scale (FAB-D). Zeitschrift für Gerontologie und Geriatrie, 44(6), 417-428. (Assessment of balance in community dwelling older adults: Reliability and validity of the German version of the Fullerton Advanced Balance Scale (FAB-D)
  60. Bronikowska, M., Bronikowski, M., & Schott, N. (2011). “You think you are too old to play?” Playing games and aging. Human Movement, 12 (1), 25-31.
  61. Schott, N., & Rhode, R. (2009). Ballfertigkeiten bei Kindern mit motorischer Ungeschicklichkeit. Sportwissenschaft, 39, 23-34. (Ball Skills in Children with Developmental Coordination Disorder (DCD))
  62. Schott, N. (2008). Deutsche Adaptation der „Activities-Specific Balance Confidence (ABC) scale“ zur Erfassung der sturzassoziierten Selbstwirksamkeit. Zeitschrift für Gerontologie und Geriatrie, 41(6), 475-485. (German adaptation of the „ Activities-Specific Balance Confidence (ABC) scale“ for the assessment of falls-related self-efficacy)
  63. Schott, N., & Kurz, A. (2008). Stürze bei älteren Erwachsenen: Risikofaktoren – Assessment – Prävention. Ein Review. Zeitschrift für Sportpsychologie, 15(2), 45-62. (Falls in older adults: Risk factors – Assessment – Prevention. A Review.)
  64. Schott, N., Alof, V., Hultsch, D., & Meermann, D. (2007). Physical activity in children with Developmental Coordination Disorder. Research Quarterly for Exercise and Sport, 78(5), 438-450.
  65. Schott, N. (2007). Korrelate der Sturzangst im Alter. Zeitschrift für Sportpsychologie,14(2)74-86. (Correlates of fear of falling in older adults)
  66. Schott, N., & Munzert, J. (2007). Temporal accuracy of motor imagery in older women. International Journal of Sport Psychology, 38(3), 304-320.
  67. Schott, N., Konietzny, S., & Raschka, C. (2006). Einfluss von Rotem Ginseng auf ein Krafttraining bei älteren Erwachsenen: Eine randomisierte placebo-kontrollierte Doppelblindstudie. Schweizerische Zeitschrift für Ganzheitsmedizin, 18(7/8),376-383. (Red Ginseng Enhances the Effectiveness of Strength Training in Elderly: A Randomized Placebo-Controlled Double-Blind Trial)
  68. Schott, N. (2005). Trends in der Entwicklung von Körperkonstitution, sportlicher Aktivität und motorischer Leistungsfähigkeit im Vergleich 1976/77 und 1996/99. Spektrum der Sportwissenschaft, 17(2), 45-73. (Developmental trends in body dimensions, physical activity and motor performance from 1976/77 to 1996/99)
  69. Munzert, J., Schott, N., & Blischke, K. (2004). Motorische Entwicklung (Lehrbuch-Digest). Zeitschrift für Sportpsychologie, 11(2), 83-87. (Motor development)
  70. Schott, N., & Munzert, J. (2004). Tanz bringt physische und psychische Kompetenz. Senioren tanzen, 3, 8-9. (Dancing promotes physical and cognitive competence)
  71. Schott, N., & Roncesvalles, N. (2004). Motorische Ungeschicklichkeit - Diagnose und Therapie. Zeitschrift für Sportpsychologie, 11, 147-162. (DCD – Diagnosis and therapy)
  72. Memmert, D., & Schott, N. (2003). Stellenentwicklung an deutschen Sportinstituten: Ist-Analyse 2002. Zephir, 10, 16-25. (Sports development)
  73. Schott, N., & Memmert, D. (2003). Umfrage: Perspektiven für die Sportwissenschaft aus der Sicht der Teildisziplinen. Zephir, 10, 35-44.
  74. Bös, K., Abel, T., Woll, A., Niemann, S., Tittlbach, S., & Schott, N. (2002). Der Fragebogen zur Erfassung des motorischen Funktionsstatus (FFB-Mot). Diagnostica, 2, 101-111. (Questionnaire for evaluation of motor competence in adults)
  75. Beitat, H., Schott, N., & Bös, K. (2000). Trainingssteuerung in der Herzsportgruppe – Ein Vergleich von palpatorisch und telemetrisch gemessener Herzfrequenz. Gesundheitssport und Sporttherapie, 16, 98-101.
  76. Beitat, H., Schott, N., & Wessinghage, T. (1999). Einfluß eines herzfrequenzkontrollierten Laufseminars auf das Belastungsempfinden. Gesundheitssport und Sporttherapie, 15, 13-15. (Effect of a heartrate-controlled running seminar on stress parameters)
  77. Bös, K., & Schott, N. (1997). Belastungsparameter beim Walking. Deutsche Zeitschrift für Sportmedizin, 48(4), 145-154. (Load parameters in walking)

Unpublished documentations

  1. Schott, N. (2003). Documentation of the Sports Workshop "Health, Fitness and Physical Activity in Papua New Guinea" (unpublished). Port Moresby, Papua-Neuguinea.
  2. Schott, N. (2000). Documentation of the Sports Workshop for Social Workers and Multiplicators (unpublished). Calcutta, Delhi, India.
  3. Schott, N. & Stricker, M.-O. (1999). Documentation of the Sports Workshop for Social Workers and Multiplicators (unpublished). Calcutta, India.
  4. Schott, N. & Ebbighaus, K. (1999). Documentation of the Sports Workshop for Social Workers and Multiplicators (unpublished). Calcutta, India.
  5. Schott, N., Bös, K. & Mechling, K. (1999). Die Prognostizierbarkeit von sportlichen Leistungen über einen Zeitraum von 10 Jahren - Eine Nachuntersuchung bei 28jährigen Erwachsenen - Projektabschlußbericht (unpublished).

  

 

Bildungsgang

1994 bis 2000

Promotion in den Sportwissenschaften
Universität Frankfurt und Universität Karlsruhe
Betreuer: Prof. Dr. Klaus Bös & Prof. Dr. Heinz Mechling
Dissertationsthema: „Prognostizierbarkeit und Stabilität von sportlichen Leistungen über einen Zeitraum von 20 Jahren“

 

1989 bis 1994

 

Magister der Sportwissenschaft
Johann Wolfgang Goethe-Universität Frankfurt
Sportwissenschaft, Sportmedizin, Rechtswissenschaften

Beruflicher Werdegang

seit Januar 2010

Professur für Sport und Gesundheit (Schwerpunkt Kognition und Motorik)
Universität Stuttgart

 

2007 bis 2009

Associate Professor for Sport Psychology
Liverpool Hope University, England

 

2007

Senior Fellowship at the Productive Aging Laboratory
University of Illinois, Urbana, Il, USA

 

2005 / 2006

 

Post-Doctoral Research Scholarship (Productive Aging Laboratory)
University of Illinois, Urbana, Il, USA

 

1999 bis 2007

 

Wissenschaftliche Mitarbeiterin im Arbeitsbereich Sportpsychologie und Bewegungslehre
Justus Liebig-Universität Giessen
Betreuer: Prof. Dr. Jörn Munzert

 

1994 bis1999

 

Wissenschaftliche Mitarbeiterin im Arbeitsbereich Freizeit-, Breiten- und Gesundheitssport
Johann Wolfgang-Goethe-Universität Frankfurt
Betreuer: Prof. Dr. Klaus Bös

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